בחזרה לעמוד הדרכת הורים


השמנת ילדים:  ילדה שמנה….. אמא אוהבת?

אורלי יונה דרורי, דיאטנית קלינית, B.A בפסיכולוגיה,מאמנת אישית, מנחת קבוצות מוסמכת.

המאמר הבא הוא עבור הורים החושבים שהילד שלהם /הילדה שמנה. ממילא הורים שאינם רואים את הילדה שמנה למרות שמסביב רמזו להם בעדינות או  פחות בעדינות שהילדה שמנה, יתנגדו נחרצות לדברים הכתובים פה.  הורים שילדיהם אינם שמנים מאמר זה יהיה בחזקת זר לא יבין זאת.

 במשפט שערורייתי נשאלת השאלה האם אמא לא אוהבת את הילדה השמנה?

 רוג’רס- אבי הזרם ההומנסטי בפסיכולגיה, אותו זרם אופטימי אמריקאי טבע את המושג ” אהבה ללא תנאים של ערך” אהבה ללא תנאי: אוהבים את הילד לא בגלל מה שהוא מי שהוא, התנהגותו או כישוריו. אוהבים כי הוא שלנו בלי שום תנאי וזאת ע”פ רוג’רס הדרך שבה הילד יגדל לממש את הפוטנציאל הטבעי איתו נולד, והדרך היחידה לממש התפתחות של אישיות בריאה.

זה מתאים מאוד לעולם אוטופי בו הכל מתקיים כפי שצריך להיות, ובעולם כזה הילדה לא הייתה הופכת שמנה..וניתן היה לאהוב אותה כמו שהיא.

 אבל בעולם שלנו שאינו מושלם פתאום הילדה, שאהבה תמיד לאכול והייתה בובה קטנה וקסומה, הפכה לילדה עבה גסת מראה, התנהגות מופנמת , נמנעת או מוחצנת וקולנית וכל כולה עסוקה ב” מה אוכלים” ” מתי אוכלים” ” אני רוצה עוד” “אפשר ממתק?” רוצה עוד ועוד ועוד..ואז האמא ( בדכ האימהות באות אלי לקליניקה) באה לעשות עם זה משהו.

 הסיפור של האם מבטא תסכול, עצב ובהרבה אומץ מצידה מתוודה על שאט נפש וכעס. האמא, בחדרי הקטן, תעיז בעיניים דומעות להודות שהילדה גורמת לה לדחייה. שהיא לא יכולה לראות אותה אוכלת, ואפילו שקשה לה לאם להפגין אהבה וגילויי חיבה, חיבוקים ונשיקות.היא מבטאת כאב ותחושת אבדן. עצב גדול, וכעס .. הרבה כעס כלפי הילדה “למה היא חושבת רק על אוכל? למה היא לא כמו כולם? החברות משחקות והיא מחפשת אוכל.. זה נורא , זה מרגיז זה מגעיל”.

 מספר שאלות לאמא על היחס שלה כלפי אוכל, כלפי הגוף שלה ולעיתים קרובות מבט כללי הסוקר את האם מגלה שברוב המקרים כאשר מדובר על ילדה עם אכילת יתר יש בעברה של האם- או בפועל- היום, מצב דומה . האם בעצמה מתמודדת עם סוגיית המשקל או שאינה מתמודדת והיא בעצמה בעודף משקל.

ניתן לדבר על הכעס האכזבה והכאב שהיא חשה בעצמה על עצמה ומשליכה אל הילדה. ציפיות רבות שהיא תולה בילדה שהיא יודעת לא יתממשו אצלה ועוד כהנה. אכן חלק מהטיפול יעסוק גם בתכנים הללו.

הסיבה שהאמא באה אלי היא אחת: מה אפשר לעשות כדי שהיא תרזה, אתמול, היום, לא עוד רגע אחד לחכות. היא רוצה תוצאות, דיאטה , ספורט. תשובו, פתרונות . מהר מהר.

אנא עזרי לילדה לרזות או במילים פחות נעימות” בבקשה תקני את המצב, תקני את הילדה..”

 האמא הכואבת את כאבה כאם לילדה לא מושלמת, כואבת את הסביבה הלא מקבלת, השופטת. כואבת את הילדה בסבלה.האמא זקוקה למזור, להכוונה להכלה וכן- לפתרונות.

האמא רוצה שפגוש את הילדה, שאדבר איתה, אולי אשקול אותה, ארכיב לה תפריט- אעשה קסם והנה תוך זמן קצר הכל יסתדר.

 בעולם שכבר הזכרנו שאינו מושלם, נמצאת ילדה שאוהבת לאכול, שהתרגלה למצוא באוכל הנאה, חבר, התרגשות כייף ואולי גם נחמה. ילדה שלא מסוגלת לעשות את הקשר בין האכילה עכשיו לבין התוצאות אח”כ. ומי מאיתנו הבוגרים יכול ועושה? אני שואלת את האם עם עודף המשקל האם היא מצליחה והיא עונה בעצב שלא, וזאת שכן.. יש לה כנראה סיבות חזקות שעוזרות לה.. והילדה בת השש שבע שמונה עשר? מה הסיבות שלה להימנע ולא לאכול? האם היא מסוגלת קוגניטיבית לחשוב לפני שהיא אוכלת ולבחור אחרת?

התשובות ברורות. הילדה לא יכולה בשלבים האלה לקיים שינוי משמעותי ממקום של עוצמה. היא מונעת ע”י הדחף ליהנות כי היא ילדה.

כדי לעשות שינוי – דרושה מבוגרת .

כדי להצליח בשינוי -דרושה אמא.

אם כך, הטיפול שאני מציעה לא מספק לאם את מה שהיא בדרך כלל באה עבורו. לא אעבוד עם הילדה באופן ישיר.

הטיפול אותו אני מציעה הוא לאמא. האם תעבור תהליך בו היא תהיה מוכנה ומסוגלת להיות מאמנת עבור הילדה לכשהיא תתבגר מעט, ותוכל להתמודד עם תהליך ההרזיה.

 הטיפול כולל שני מישורים: 1. קבלה הכלה ואימון ממוקד להתנהגות של אהבה לא תנאי לילדה/ לילד.תיקון יחסי ילדה / אם או הורים. בנייה של בטחון ועוצמה ביחסים בינהם.

                                  2.התמודדות וטיפול בהפרעת האכילה – ההתמכרות של האם לאוכל/ למתוק . כדי להיות מאמנת טובה עבור הילדה בתהליך שלה, על האם להיות בתחושת עצמה אישית,להצליח, להיות רגועה, להאמין שאפשר להתמודד,לעמוד בפיתויים, להתמיד בספורט , לרזות ולהישאר כך לתמיד.

אני מאמינה באופק, בתקווה, במבט קדימה.

ילדה בגיל 6, 7,8 אשר מצאה באוכל אהבה, כייף עונג נחמה ועיסוק, לא כ”כ מהר תוותר,תשנה ותמיר במשהו אחר. זה יכול לקרות, אך התהליך הוא ארוך ותלוי מאוד בהחלמה של האם ובדרך ההתמודדות שלה עם עצמה.

האם במסגרת התהליך מחויבת לקבל את הילדה ולומדת כלים מעשים כיצד לעשות זאת.

האם מבינה שהילדה לא תשתנה ולא תתוקן במהירות.

האם לומדת את צרכיה של הילדה ולומדת לספק אותם.

האם תלמד להעניק לילדה/ לילד אופק כאשר היא עצמה תגבש דרך לחיים אשר תאפשר  להיות במשקל משביע רצון, להיות משוחררת מחוסר השליטה מול האוכל/ המתוק.

 ילדים צופים בהורים, בתת המודע שלהם הם תופסים את עצמם כחיקוי של הוריהם בעתיד.

הילדה תאמין שאפשר שיהיה אחרת כאשר אמא תתנהג אחרת.

התקשרי ובואי לעבור תהליך על מנת לתת לילד שלך אופק.